פעם העולם העתידי היה נושא של ספרי מדע בדיוני. היום העולם העתידי נמצא ממש כבר כאן והוא נושא שכל מנהל צריך לתת עליו את הדעת ולהתכונן אליו.
בלי ששמנו לב לכך, בשנים האחרונות מתרחשת מהפככה תעשיתית רחבת היקף, המהפכה הרביעית- המהפכה הדגיטלית.מהפכה זו מאופיינת בשילוב של טכנולוגיות שמטשטשות את הקווים בין העולם הפיזי לעולם הדיגיטלי והביולוגי. ריבוי המידע ,יכולות המיחשוב והבינה המלאכותית הביאו לפרץ של שינויים טכנולוגיים שמחוללים מהפכה בדרך בה אנו חיים ועובדים.
פעם השוק העסקי כלל רק "שחקנים" מאותו תחום שהתחרו ביניהם על פלח שוק מסוים. חברות יצור הרכבים, למשל, שהתחרו בינייהם על הנהגים. היום התחרות חוצה מגזרים עסקיים. גוגל כחברת תוכנה פיתחה את הרכב האוטונומי והפכה לשחקן מרכזי בשוק הרכב שמשנה את כל חוקי המשחק בו.
כדאי לך לבחון, מי הגורמים המתפתחים היום, בשווקים עסקיים אחרים, שיכולים לשנות את הזירה העסקית של הארגון שלך?
לפיתוחים הטכנולוגים השונים אפקט "דומינו" מעבר לתחום בו פותחו. הרכב האוטונומי, למשל, ישנה את עתידם של מאות אלפי אנשים. זה כמו אבן שנרקת למים ויוצרת סביבה אדוות. במקרה של הרכב האוטונומי, כל מי שמתפרנס מנהיגה יושפע- נהגי מוניות נהגי, משאיות, נהגי אוטובוסים, נהגי אמבולנסים ועוד.כל אלו עלולים בעתיד לאבד את עבודתם. ברכב אוטונומי צפוי שיהיו פחות תאונות ולכן גם ידרשו פחות מוסכים, פחחים ואפילו פחות אנשי משטרה. אולי, אתם חושבים זה עתיד רחוק שלא יקרה בתקופתכם אבל הנתונים מדברים על כך שבשנת 2025 רכב אוטונומי יהיה מציאות יום יומית בכבישי מדינות מפותחות.
לצד המקצועות המסורתיים שנעלמים נוצרים מקצועות חדשים, כמו, מנהל מדיה. תפקיד שנוצר בעקבות ריבוי ערוצי המידע בהם הארגון משתמש לתקשר עם לקוחותיו. כדאי לך לבחון, אילו מקצועות בארגון שלך עומדים להעלם? אילו מקצועות חדשים יש ליצור? וכיצד להערך לשינויים אלו?
הלקוח הופך לחכם יותר ודורש יותר. זמינות המידע, מאפשרת ללקוח לבחון חלופות מארגונים שונים וממדינות שונות, וכל זאת ניתן לבצע בקלות, במספר לחיצות כפתור במחשב או בסמרטפון. הלקוח דורש חוויה כוללת ולא מוכן להסתפק בקניה פשוטה. זה ידרוש מארגונים תהליכי שווק ומכירה יותר חכמים ומותאמים אישית ללקוח.
כדאי לך לבחון האם תהליכי השווק והמכירה בארגונך מתאימים ללקוח של המאה ה-21? האם אנשי השווק והמכירות שלך מבינים לעומק את הצרכים והציפיות החדשות של הלקוח?
המורכבות הטכנולוגית והחדשנות מובילים ארגונים להשאר רלוונטים בעולם בעזרת שילוב של טכנולוגיות בין ארגונים שונים ליצירת מוצרים חדשים. למשל הרכב האוטונומי דורש שילוב של חברות שפיתחו מצלמות, חברות מעולם הרכב, חברות תוכנה ועוד. המבנים הארגונים ישתנו וידרשו מבנים ארגוניים גמישים ולא שגרתיים.
כדאי לך לבחון ,אילו שילובים ניתן לעשות בין יכולות הליבה של הארגון שלך לבין יכולות ליבה של ארגונים אחרים ליצירת מוצרים חדשים? האם המבנה הארגוני הנוכחי תומך ביכולת זו?
בדומה ללקוח גם העובד הופך להיות יותר מתוחכם ודורש. המהפכה שהביאו לארגונים דור ה-Y שמונעים לפעולה על ידי עולם ערכי שונה, תתעצם. הארגונים הופכים ליותר שקופים והעובדים מודעים לתנאי העבודה בארגונים מתקדמים כמו גוגל, פיסבוק ועוד ורוצים תנאים דומים גם אצלם. ילדי דור הY אינם מציתים למנהל רק בזכות הפוזיציה הארגונית שלו. הם מחפשים דמות ניהולית שונה, שתאתגר אותם ותעורר בהם השראה ותאפשר להם פיתוח אישי ומקצועי.
כדאי לך לבחון, האם אתה והמנהלים בארגונך, מודעים לציפיות העדכניות של העובדים בארגון? האם המנהלים מצליחים להניע את העובדים וממשים את הפוטנציאל האנושי בארגון? האם העובדים בארגון מרגישים מחויבים לארגון או מתכננים לעבור לארגון הבא?
אם אחד הנושאים האלו מעניין אותך והיית רוצה לדעת כיצד לבחון את יישומו בצורה מעמיקה אצלך בארגון, אתה מוזמן ליצור עימי קשר בדסקרטיות במייל או בטלפון ואשמח לסייע לך בנושא.
במאמרים הבאים, אסקור את השלכות השינוי בעולם העסקי על המיומנויות הנדרשות היום ממנהלים, על בסיס ראיונות עומק שערכתי עם 35 מנכ"לים מובילים במשק, במסגרת "סודות הניהול מהעיניים של המנכ"ל". אז כדאי להמשיך ולעקוב....