במסגרת הפרויקט "סודות הניהול מהעיניים של המנכ"ל" זכיתי להיפגש עם מנכ"לים רבים ששיתפו אותי במחשבות ובדרכי הפעולה שלהם. אחד המנכ"לים ששבה את ליבי הינו רמי לוי, ששב וטען שהוא "אדם פשוט", לדעתי, הוא מנהיג צנוע וחכם.
לרמי שרכש לאחרונה את חברת ישראייר, יש עסקים בתחומים רבים: רשת המרכולים "רמי לוי שיווק השקמה", רשת סולרית "רמי לוי תקשורת", רשת בתי קפה "קופיקס", חברת נדל"ן ועוד. לכאורה אין קשר ביניהם, לאורך השיחה, הבנתי את החוט המחבר בין התחומים השונים.
מנהיגות בגובה העיניים – למנכ"לים יש סגנונות ניהול שונים. בספר שאני כותבת זיהיתי חמישה מקורות עוצמה המשמשים למנכ"לים לביסוס כוחם. רמי משתמש במנהיגות בגובה העיניים המבוססת על קשרים אישיים. הוא מגדיר את עצמו "כאיש פשוט" למרות עסקיו הרבים. רמי יוצר קשר חם ולבבי עם האנשים סביבו. דבר שהופך אותו לנגיש לכולם. "קל להגיע אלי, המייל שלי ידוע לכולם" הוא אומר. הוא רואה חשיבות רבה בנגישות שלו לשטח ומסביר "אם מישהו יפחד לשתף אותי במידע חשוב אני עלול להפסיד אינפורמציה חשובה, וחוץ מזה מכל מלמדי השכלתי גם ממי ששוטף את הרצפה אפשר ללמוד".
" העוגן בשיבוש" רמי לוי פועל על פי עקרון העוגן בשיבוש של "היהלום הניהולי". בעולם משובש ובזמן משבר, כולם מחפשים דמות שתעשה סדר בבלאגן סביבנו ותתן לנו תחושת ביטחון. בארגונים, הכתובת לציפיות הלא מודעות האלו היא המנכ"ל. בעולם שכל כך השתבש אין באמת ציפייה שהמנכ"ל ידע את כל התשובות אלא שיידע לייצר מנגנונים ותהליכים שיגבשו פתרונות שיאפשרו המשך עבודה. כך בדיוק רמי פעל כאשר עם תחילת משבר הקורונה הוא הקרין לעובדים את המסר שיש להם על מי להשען. "בתחילת הסגר הראשון, ריכזתי את כל המנהלים במוצאי שבת ואמרתי להם ש"אנחנו כעת במלחמה". "זו היתה מלחמה חדשה ובמיוחד בהתחלה לא ידענו מה זה" .בתקופה ההיא היה הרבה פחד וראינו תמונות של גופות בסין. רמי ממשיך ומספר על אותה פגישה, "אמרתי למנהלים, שחשוב שכל אחד יבין את התפקיד שלו במלחמה הזו, אנחנו נותנים שרות חיוני וצריכים לשרת את הצרכן ולדאוג שיהיה לו כל מה שצריך, לדאוג לעובדים ולדאוג שהלקוחות שמגיעים יכנסו בביטחון לחנות". דאגנו שיהיה אלכוהול ג'ל וכפפות בכניסה והיינו הראשונים למדוד חום ללקוחות. רמי ממשיך ואומר" אנחנו פה לא רק בשביל להרוויח כסף אלא כדי לשרת את האנשים . זהו מצב חרום. בהתחלה הקשבתי לכל המנהלים מה לדעתם צריך לעשות ואז גיבשנו תוכנית פעולה"
אסטרטגיה עסקית - לרמי עסקים רבים בתחומים שונים ולכאורה אין בינייהם קשר אולם מתברר שיש להם אסטרטגיה משותפת. "הרעיון שלי היה לייצר פתרון גם למי שיש לו פחות כסף וככה יצרתי לעצמי ביקוש. זו התוכנית העסקית הכי טובה בדרך להפוך למותג". גם היום רמי עסוק בלחשוב איך הוא כדבריו" מיטיב עם מי שאני משרת ונותן מחיר נמוך אבל לא על חשבון האיכות והשרות" .זו האסטרטגיה המובילה שלו והוא לא יכנס לתחום עסקי בו לא ניתן לממש אותה. העולם המשובש מייצר הזדמנויות עסקיות חדשות. חשוב שתבחנו את השטח כל הזמן, ותפעלו כאשר ההזדמנות תואמת לאסטרטגיה שלכם.
חוכמת הפרטים הקטנים –כשמנהלים עסקים רבים יש כאלו שמאבדים שליטה על המצב. עניין אותי איך רמי ממשיך לדעת מה קורה בשטח. מנהל טוב צריך לרדת לפרטים הקטנים כדי להצליח בפרטים הגדולים. "יש לי מצלמות בסניפים ואני יודע מה קורה שם. חשוב לי לשים לב לפרטים הקטנים כי זה מה שעושה ללקוח את ההבדל. גם אם יש לי פגישה של 100 מיליון שקל ואני יודע שיש לי בעיה במשטח עגבניות אני קודם כל אטפל בבעיה כי זה היסוד של העסק. אם אקבל עגבניות גרועות יהיה לי פחות רווח, אבזבז הרבה כסף ולא יהיה 100 מיליון שקל"
ארגון מצליח בזכות העובדים שלו - המנכ"ל אינו יכול לפעול לבד, העובדים הם הידיים והרגלים שלו ורמי מודע לכך "ההצלחה שלי היא רק עד גבול מסוים אני מצליח רק כי יש לי עובדים טובים... גם בתורה השם אמר למשה תיייצר לך שרי אלפים...". עובדים רבים נמצאים בארגון שנים רבות דבר שמעיד גם על ארגון חזק ויציב וגם על בחירה נכונה של עובדים. לכן עניין אותי איך רמי בוחר את העובדים שקרובים אליו. הקרטריונים לבחירת העובד מתבססים על אישיות העובד ולא על מדדים מקצועיים "נאמנות, אמינות, יושר ודרך ארץ. זה היסודות של האדם, ובלעדיהם לא ניתן לרוץ מרתון. מקצועיות אפשר לרכוש. ארגון צריך מנהלים טובים ועובדים טובים. זה כמו חוליות בשרשרת, אחת תלויה בשנייה."