איך תבנה הנהלה שתקח אחריות בארגון יחד איתך? - סיגל שביט - היהלום הניהולי
איך פועל מנכ"ל מצטיין
27 ביוני 2017
איך לנהל ללא לחץ ומתוך חרות ניהולית?
2 באפריל 2018
המנכ"ל טרוד בעינינים רבים ניהול המצב הפיננסי (תזרים מזומנים, ערך מניה, רווחים) של החברה, לקוחות, דרקטוריון, עובדים ניהול שינויים, ניהול משברים ועוד ועוד. כל זאת, אל נוכח מציאות חיצונית המשתנה כל הזמן רגולציה מתחרים ותנאי שוק דינמיים. במצב זה, הימים בהם מנכ"ל יכל לבדו להניע את כל הארגון חלפו עברו. היום ארגונים מצליחים הם ארגונים בהם יש הנהלה חזקה המקדמת יחדיו את הארגון. בפגישות שלי עם מנכ"לים אחת הסוגיות המרכזיות שתמיד עולה היא איך בונים הנהלה כזו שתעבוד בצורה מסונכרנת עם המנכ"ל?

יש מנכלים שיעדיפו שחברי ההנהלה שיסכימו איתם בכל דבר. לטענתם, ניהול הארגון הופך לקל וזורם. אין חיכוכים בין חברי הנהלה, הארגון מסונכרן לאותו כוון וניתן להתקדם. גישה זו אולי הובילה בעבר להשגים אולם היום היא מסוכנת.

המציאות החיצונית משתנה כל הזמן אין מי שיצעק "המלך הוא ערום" ויעורר את האנשים בארגון שהדרך בה היו רגילים לפעול עד כה אינה טובה עוד. ארגונים רבים התעורר שהיה כבר מאוחר. כך נוקיה לא צפתה את השינוי בעולם הסלולאר וקודאק לא האמינה שמצלמות הדיגטליות יתפסו את מקומו של סרט הצילום, וכולנו מכירים את המציאות היום.

אז איך בונים צוות הנהלה מנצח במציאות דינמית ומשתנה?

שחקני נשמה- בניית הנהלה טובה מתחילה ברגע בחירת האנשים. גיוס שחקני נשמה לתפקידי הנהלה הוא הצעד הראשון בדרך. שחקני נשמה הם אנשים שאכפת להם מהארגון מהעובדים ומהלקוחות. הם יעבדו קשה ומכל הלב כדי להבטיח את השגת היעדים הארגונים. יתר על כן, עובדים מזהים זאת, והם יוצרים בקרבם תחושת הזדהות עם הארגון ומטרותיו ומעלים את המוטיבציה של העובדים.

חברי הנהלה בעלי יכולות בינאישיות מפותחות- מתברר שידע מקצועי פחות קריטי להצלחה בתפקידי ניהול בכיר מאשר יכולות בינאשיות. פערים ברמת הידע המקצועי ניתן להשלים בעזרת עובדים מומחים אולם אם לחברי ההנהלה אין את היכולות הבינאישות להוביל את האנשים שלהם, העובדים לא יקשיבו להם.

בניית צוות הטרוגני- צוות עם תפיסות שונות מגוון בניסיון המקצועי, וכו' ימנע מצב של קבלת החלטות בהנהלה שמוטוות לכוון אחד שעלול להיות שגוי. כן יתכן ויהיו קונפליקטים בין חברי הצוות אבל זהו מתח מובנה בריא שיעזור לקידום הארגון, וניתן לנהל אותו.

ראיה מערכתית- לחברי הנהלה תפקיד כפול, אחריות על תחום ארגוני וחבר בצוות הנהלה. המנכ"ל צריך לזהות את האופי של חבר ההנהלה ולבחור כאלו שהם "ראש גדול" שאכפת להם מכלל הארגון ולא רק מתחום אחריותם המקצועי. למשל, אין זה מספיק שסמנכ"ל הפיתוח ידאג לפיתוח מוצרים מתקדמים וחדשנים אלא הוא צריך לדאוג לפיתוח מוצרים שהמכירות יוכלו למכור. סמנכ"ל שווק שיכוון את העשיה הארגונית לשווקים חדשים שהתפעול אינו יכול לשנע את המוצרים אליהם עלול ליצור קריסה ארגונית במקום התפתחות ארגונית.

סינרגיה ותפיסה של ניצחון קבוצתי - צוות מנצח שפועל יחדיו כמכונה משומנת הינו פנטזיה של מנכ"לים רבים. אולם צוות כזה אינו דבר מולד אלא תוצר של השקעת זמן של המנכ"ל עם חברי ההנלה בהטמעת התפיסה של ניצחון קבוצתי בגיבוש דפוסי עבודה משותפים. הגדרת של תחומי אחריות בין חברי ההנלה, גיבוש דרך לפתרון קונפליקטים ועוד.

מה המנכ"ל מרוויח מהנהלה מנצחת?

כשיש הנהלה מנצחת, הארגון עובד כמכונה משומנת. חברי ההנהלה דואגים לניהול הטקטי - מקצועי של הארגון והמנכ"ל יכול להיות פנוי לעיסוק בתחומים חשובים אחרים כמו: האסטרטגיה- עתיד הארגון, ככניסה לשווקים חדשים והרחבת הפעילות.

אם אתה מעונין לקדם את עבודת צוות ההנהלה שלך, אני פה כדי לסייע לך, ביצירת ההנהלה שתוביל אותך ואת הארגון שלך להצלחה. ניתן להתיעץ איתי בדסקרטיות בטלפון 050-7466026 או במייל sigal@sigalshavit.co.il

לפרטים נוספים צרו עימנו קשר היום

    מאשר קבלת דיוור מסיגל שביט