איך לנהל ללא לחץ ומתוך חרות ניהולית? - סיגל שביט - היהלום הניהולי
איך תבנה הנהלה שתקח אחריות בארגון יחד איתך?
27 ביוני 2017
איך תשמור על הלהבה הפנימית ותמנע שחיקה ניהולית?
3 במאי 2018

איך לנהל ללא לחץ ומתוך חרות ניהולית?

המורכבות בניהול ארגון הולכת וגדלה. הובלת הארגון דורשת ידע בתחומים רבים ומגוונים- טכנולוגיה, כספים, רגולציה ועוד. הסביבה העסקית מורכבת ותחרותית. בוודאי גם אתה חשת לא פעם את כובד האחריות:

האחריות כלפי בעלי המניות להגיע לרווחים המצופים ויותר מכך .

האחריות כלפי ההנהלה להטוות את הדרך הנכונה לארגון

האחריות כלפי העובדים לפרנסה שלהם

האחריות לפעול על פי הרגולציה והדרישות הסביבתיות

ואפילו האחריות כלפי בני משפחתך וחבריך - לא לאכזב אותם.

אחריות זו יוצרת מצב של לחץ תמידי להישגים ומתח נפשי רב. נטל האחריות גורם לחלק מהמנכ"לים והמנהלים הבכירים לחוש בדידות רבה בצמרת.

הרצון להוביל חברה שתנצח בתחרות את המתחרים ותבסס את מעמדה בתחום כמובילה והדרישות בכל החזיתות מהדרקטוריון דרך המנהלים ועד אחרון העובדים. יוצרים אצל מנהלים שפגשתי תחושת שעבוד לארגון.

אז מה מקל על תחושת הלחץ ומאפשר חירות ניהולית?

1. ניהול הקשר מול הדירקטוריון/ בעלים- המרחב הניהולי שיש למנכ"ל תלוי רבות בקשר שיש לו עם בעלים/ דירקטוריון. בארגון בו למנכ"ל יש יחסי אמון עם הבעלים המרחב הניהולי שלו גדל. לכן כדאי להשקיע זמן בבניית התהליך ובקשר המיוחד שיש בין מנכ"ל לבעלים/ דירקטוריון. חשוב לבסס את הקשר על ערכים משותפים לגבי אופן השגת הרווחים העסקיים הכוונים האסטרטגים ודרך הניהול הרצויה של הארגון.

2. חזון ארגוני ברור המהווה מצפן ניהולי- לארגון בו יש כוון ברור נוצר שקט תעשייתי. הפעילות הארגונית מסונכרנת לפי מנועי הצמיחה המרכזיים. מניסיוני כשיש כוון ברור העובדים יכולים להביא רעיונות ולזהות הזדמנויות למוצרים חדשים שיתמכו בכווני הצמיחה.

3. גיבוש צוות הנהלה השותף לדרך- הימים של מנהל הפועל בצורה של one man show אינם עוד. ריבוי תחומי העיסוק והמורכבות של כל אחד מהם דורשת מומחיות בתחומים שונים שיעזרו למנכ"ל לנווט את הארגון. ככל שההנהלה יותר שותפה בקבלת ההחלטות כך ההחלטות יותר איכותיות ולמנכ"ל יש יותר גיבוי בארגון. דרך זו גם מסיעת במימוש ההחלטות ומובילה לביצוע בצורה יותר קלה, דבר המוריד עומס מהמנכ"ל. צוות הנהלה אכותי המורכב ממנהלים המקצועיים בתחומם , בעלי "ראש גדול" היודעים לנהל את יחידות המשנה שלהם כהלכה הינו נכס ארגוני חשוב מאוד. ולכן מנכ"לים מצביעים על החשיבות בהשקעת משאבים וזמן באיתור ובניית צוות כזה. עוד מידע בנושא במאמר, איך תבנה הנהלה שתיקח אחריות בארגון יחד איתך?

4. האצלת סמכויות- מנכ"לים שמצליחים להאציל סמכויות לחברי הנהלה אחרים מתפנים מהעיסוק בפרטים השוטפים ומפנים לעצמם זמן לעסוק בדברים חשובים אחרים. זה יכול להיות עיסוק באסטרטגיה הארגונית או אפילו זמן המוקדש לצמיחה אישית. יחס של אמון וכבוד הדדי בין המנכ"ל לאנשיו הינו תנאי בסיסי ליכולת להאציל סמכויות. כמובן, שהיכולת של המנכ"ל "לשחרר" תלויה בקשר הספציפי שלו מול כל מנהל, ברמת השקיפות המקובלת בארגון ובתחושה של המנכ"ל שהוא לא מאבד שליטה. מומלץ להשקיע בבניית קשר של שקיפות עם מנהלי המשנה ולא להתבסס אך ורק על מנגנוני בקרה מספריים שיוצרים אשליה של שליטה אצל המנכ"ל.

5.יועץ סתרים או מנטור ללא זיקה אישית לארגון– למנכ"לים רבים יש מנטור או יועץ ניהולי שמלווה אותם כאיש סודם. המפגשים המנוצלים כזמן חשיבה, הם הזמן החשוב והיקר ביותר שיש למנכ"ל. במפגשים עולים לבטים וחששות במקום בטוח ולא שיפוטי המאפשר התלבטות אמתית, הבנת הלכי הרוח בארגון ושיקוף המציאות. בחלק מהמקרים בהם עבדתי עם מנכ"לים הפגישות אף התקיימו לבקשתם מחוץ לארגון. לאחר מכן, ניתן לפעול בצורה קוהרנטית המשדרת עוצמה ושליטה לארגון.

אם גם אתה רוצה להרגיש בן חורין ולהקל את המעמסה על כתפיך אתה מוזמן ליצור עימי קשר טלפוני או במייל ואשמח לסייע לך בכך.

לפרטים נוספים צרו עימנו קשר היום

    מאשר קבלת דיוור מסיגל שביט