איך לנהל נכון במשבר הביטחוני - סיגל שביט - היהלום הניהולי
היהלום הניהולי
23 בינואר 2021
האתגרים והדילמות שמנהלים מתמודדים איתם בעידן הפייסבוק
30 בינואר 2022

אחרי לילה לא שקט, קיימתי מספר פגישות עם מנכ"לים, על הערכות שהארגון עושה כדי להמשיך ולפעול בימים אלו. היה לי קצת דה ז'ה וו לצוק איתן ולתחילת הקורונה. אני מקווה שמערכה הזו תסתיים במהרה, ויחד עם זאת, מבצע "צוק איתן" נמשך 50 יום ולכן חשוב להיערך מנטלית ופיסית לתקופה הקרובה.
בזמן משבר עובדים נושאים את עיניים למנכ"ל, להבין איך הארגון יתמודד עם המצב ומה דרך הפעולה הרצויה.

אני משתפת אתכם בטיפים מתוך השיחות שניהלתי:

שמש בסערה – הציפיה של העובדים היא שמישהו שייקח אחריות על המתרחש וינווט את הספינה הארגונית. זה הזמן להראות לעובדים שאתם פועלים ונמצאים שם עבורם הן ברמה התפעולית והן ברמה הפסיכולוגית..

הגדרת מטרות ריאליות לתקופה – תיעדוף מהיר של המשימות שעל שולחנכם. מה ניתן לבצע מרחוק, מה דחוף ומה אולי ניתן לדחות לעוד שבוע. תנו לעצמכם ולעובדים מרחב אוויר אבל אל תוותרו על עשייה.

תקשורת – חשוב שכל העובדים ישמעו אתכם. תעבירו מסרים שונים ובמגוון דרכים: מיילים פורטלים ארגוניים וואטאפ ורשתות חברתיות כי תשומת הלב שלהם מוסחת כעת. עצם התקשורת חשובה!

שגרה מותאמת – המצב קטע את רצף ההתנהלות הארגונית הרגילה ובכך מגביר את תחושת הלחץ. השגרה מייצרת ודאות ותחושת שליטה ולכן כדאי לשמור עליה ככל הניתן. יחד עם זאת, במקומות בהם מערכת החינוך הופסקה הורים לילדים רבים נמצאים בבית. מומלץ לייצר עוגנים חדשים למשל ישיבת צוות קצרה בזום, בזמן שמתאים לכולם, אפילו רק כדי לשתף בחוויות ולסנכרן את העובדה ליום המחרת.

נצחונות קטנים – הרשת מלאה בתמונות של טילים יירוטים ועוד והחדשות כל הזמן ברקע. כדאי לצמצם את החשיפה אליהם . ובמקום זאת לחשוב מה "כן" ניתן לקדם כעת. עצם העשייה מחזיר את תחושת השליטה.

שקיפות ושיתופיות – אי ודאות מגבירה חרדה לכן חשוב לשתף את העובדים במתרחש. כיצד אתם נערכים? מה הציפיות שלכם מהם? ואיך הם יכולים לתרום בתקופה זו? תתפלאו כמה רעיונות טובים יגיעו גם מהם.

אמפטיה ופעולה אקטיבית כלפי מי שנפגע – אם חס וחלילה אחד מהעובדים שלכם נפגע חשוב שתבדקו עימו איזו עזרה בדיוק היה רוצה לקבל מכם. יש לנו נטייה לחשוב שאנחנו יודעים מה העובדים צריך אולם המציאות יכולה להפתיע אתכם. בארגון שליוויתי בצוק איתן נפגע הבית של אחד מהעובדים. המנכ"ל חשב שהכי טוב יהיה לעזור בדרך של גיוס כספים אולם העובד העדיף לשמור על צנעת הפרט והובך מהמהלך.

משבר הוא שעת מבחן למנהיגות המנכ"ל ולמנהיגות של כל אחד מהמנהלים בארגון.

המשבר חושף את החוסן הארגוני והאישי של כל אחד .


אם יש לכם דילמה ניהולית כיצד לפעול מוזמנים ליצור איתי קשר ואשמח לסייע לכם .

לאור המצב, ניתן לקבוע איתי פגישה ללא עלות בטלפון או במייל

לפרטים נוספים צרו עימנו קשר היום

    מאשר קבלת דיוור מסיגל שביט