איך תשמור על הלהבה הפנימית ותמנע שחיקה ניהולית? - סיגל שביט - היהלום הניהולי
איך לנהל ללא לחץ ומתוך חרות ניהולית?
2 באפריל 2018
מי מוביל את הארגון המנכ"ל או הבעלים?
4 ביוני 2018

•מה מבעיר בתוכנו את הלהבה הפנימית שלנו?

• מה גורם למנהלים לרוץ ולהתאמץ ולפעול?

• מה מסייע לנו להפוך את חיינו למשמעותיים יותר, מענינינים יותר ומלהיבים יותר?

דני הגיע אלי ליעוץ לפני זמן מה... הוא מנהל בכיר בארגון ציבורי גדול. דני הרגיש שהוא "עייף" "וטובע". החלום שלו להיות מנהל אהוב ומשפיע טבע במציאות היום יומית.

המשרד היה מבולגן, השולחן מלא בניירת של פרויקטים רבים שניהל בו זמנית. היו ימים שהרגיש טוב ולעומתם ימים רבים בהם רץ ממשימה אחת לשניה בניסיון להספיק כמה שיותר דברים בכמה שפחות זמן. הוא היה חסר סבלנות לעובדים ...והם השתדלו לא לשאול שאלות ופעלו כפי שהבינו.

התוצאות לא תמיד תאמו את הכוונה של דני, והוא התרגז וצעק על העובדים, דבר שהגדיל את חוסר התקשורת בייניהם. העובדים היו חסרי מוטיבציה והקרינו את זה גם ללקוחות שקיבלו מענה חלקי. ככל שרבו התלונות על שרות הלקוחות, דני היה מריר ופחות סבלני. הוא ניסה להגדיר נהלים לעבודה שרק גרמו לירידת מוטיבציה נוספת. פחות ופחות האמין בעצמו וביכולת של הצוות שלו להשיג את היעדים שהוגדרו להם.

מה קורה כאן?

דני איבד את "הלהבה הפנימית" - התשוקה שלו לעבודה. המשמעות של העשיה הלכה לאיבוד בים המשימות השוטפות. הוא ניסה לפצות על כך ביצירת מנגנוני שליטה ובקרה חיצוניים שכיבו גם את "הלהבה הפנימית" של העובדים. הוא שכח, למה בכלל רצה לנהל וושהיו זמנים בהם היה מגיע למשרד בהתלהבות גדולה ומתוך תחושה של חשיבות המשימות. המרמור שעלה בו, בא לידי ביטוי בקשר עם העובדים שחשו שאין לו סבלנות כלפיהם.....

אז מה עושים?

1. חיזוק הלהבה הפנימית רישמו לעצמכם "למה" אתם רוצים לנהל את העסק או הפרויקט שמעסיק אתכם. איזו סיבה גרמה לכם לצאת לדרך? למה קיוויתם? מה מדליק אתכם בעסק? מה אתם רוצים להשיג? ברגע שתדעו את "הלמה" יהיה לכם יותר קל לאורך הדרך

2. מה המטרה שלכם לפעמים מרוב משימות הולכים לאיבוד ושוכחים מה היתה המטרה הראשונית. רישמו לכם באופן ברור מה המטרות שלכם לשנה הקרובה, לרבעון הקרוב וכו'. כדאי מאוד לשתף את כל העובדים במטרות אלו ולחשוב יחד איתם על הדרכים למימושם.

3. הגדירו מטרות ביניים ברורות וקצרות מועד לפעמים המטרה רחוקה או שאנו מרגישים שהיא גדולה. זה כמו ארוחה גדולה . אין צורך לבלוע את הכל בבת אחת ואפשר לחלק את זה לביסים קטנים. ובמקרה שלנו כדאי להגדיר למטרת העל מטרות ביניים. למשל, שיפור תהליך עבודה מסוים כחלק מהתיעלות , לחזק את הקשר עם לקוח אסטרטגי כחלק מכניסה לשווקים חדשים, לחזק את התקשורת בין חברי הצוות כחלק מחיזוק שביעות רצון העובדים וכו'. חשוב לשקף לעובדים את ההתקדמות במטרות הביניים והקשר בינם לבין מטרת העל.

4. האצילו סמכויות פגשתי מנכ"לים שלא מוכנים לוותר על מעורבות שלהם בפרטים הקטנים של כל פרויקט. הצורך שלהם בשליטה מכוון את ההתנהלות שלהם ומעמיס עליהם. למעשה, אין צורך להתמודד עם הכל לבד, אפשר להעזר בעובדים אחרים או בגורמי חוץ לביצוע משימות. ברגע שתתן לעובדים שלך סמכות ומשאבים לטפל בבעיות, פחות מקרים שוליים יעלו אליך למעלה ותוכל להתרכז במשימות המורכבות והחשובות יותר.

5. הורדת בירוקרטיות ונהלים מיותרים נהלים עושים סדר וארגון אולם ריבוי נהלים גורם לבירוקרטיה, יוצר עובדים עם "ראש קטן" ומכבה את הלהבה הפנימית של העובדים. חשוב ליצור מינון נכון של נהלים ולוודא שהם יצרו תהליכי עבודה אפקטיביים ולא סירבול מיותר.

6. שלבו פעילות מעוררת אנרגיה בסדר היום שלכם כולנו זקוקים ל"דלק" כדי לפעול ומנהלים זקוקים ל"דלק" מיוחד. דאגו לשלב בסדר היום שלכם פעילות שמעלה לכם את רמת האנרגיה, זה יכול להיות פעילות ספורטיבית, תחביב או כל פעילות מהנה אחרת שתתן לכם כוחות. כמובן, שניתן ואף רצוי לשלב בסדר היום שלכם אנשים שיעוררו לכם את האנרגיה, ואם תרצו אני פה בשבילכם.

לפרטים נוספים צרו עימנו קשר היום

    מאשר קבלת דיוור מסיגל שביט